משחקי חשיבה מומלצים

בעמוד זה תוכלו למצוא המלצות והסברים על משחקי שולחן, משחקי אינטרנט ותוכנות אימון שמאתגרים את המוח.

משחקים "קלאסיים" מומלצים הם לדוגמא ברידג’, שח-מט, תשבצים ושבץ-נא.

קיימות יותר ויותר תוכנות המיועדות לאימון קוגניטיבי. רובן באנגלית אך ישנן גם מספר תוכנות טובות בעברית. בבריין שייפ נוכל לייעץ לכם אם ואיזו תוכנה מתאימה לכם.

משחקי חשיבה באינטרנט:
  • Rushhour
    קישור ל: http://www.thinkfun.com/play-online/rush-hour/

    משחק חשיבה בו המטרה היא למצוא את הדרך היעילה ביותר להוציא את המכונית האדומה דרך הפתח ("exit”) בלוח המשחק. איך? על ידי הזזת המכוניות והמשאיות האחרות. חשוב לבצע כמה שפחות מהלכים. משחק חשיבה זה מאפשר עבודה מצוינת על זיכרון העבודה במידה ומנסים לפתור אותו קודם במחשבה. כלומר, מבלי להזיז את חלקי המשחק מנסים לתכנן בין 5 ל-9 מהלכים במחשבה. לאחר מכן, עדיין מבלי להזיז את חלקי המשחק, חוזרים בראש על המהלכים שתיכננו ובודקים אם הם נכונים. אם כן, רק אז מזיזים את חלקי המשחק.

  • מומלץ מאד לפתור סודוקו באופן קבוע, לדוגמא באתר:
    http://en.websudoku.com

    האתר נותן אינסוף משחקים מגוונים ברמות שונות ואפשר לשחק על המחשב או להדפיס בגדלים שונים.

    איך משחקים?

    משחקים 1

    המשחק בנוי מטבלה של 9 על 9 משבצות. המטרה היא למלא את כל הספרות מ-1 עד 9 בכל טור, בכל שורה ובכל ריבוע, ללא כפילות. המשחק אינו דורש יכולות שפתיות ונותן למוח אימון ברמות גבוהות של קשב וריכוז, הגיון, חשיבה הסתברותית ועוד.

    הסודוקו משפר את יכולות המוח

    מחקרים שחקרו את תכונות הסודוקו מגלים שהוא משמר תאים מוחיים ומעודד שיפור של התפקוד המוחי. 

    לדוגמא, החוקר ד”ר איאן רוברטסון בדק שתי קבוצות של אנשים מבוגרים. האחת תרגלה סודוקו כחלק מהפעילות היומיומית שלה והקבוצה השנייה לא תרגלה סודוקו. החוקר בדק את ה- IQ של שתי הקבוצות לפני ואחרי תקופת התרגול. התוצאות מראות שהקבוצה שאימנה את המוח עם סודוקו שיפרה את יכולות החשיבה שלה באופן משמעותי בהשוואה לקבוצה השנייה, שלא עשתה אימון סודוקו, ולא נמצא בה שינוי ביכולות החשיבה.

    מחקר דומה שכלל 3000 נבדקים גילה שלאחר עשרה מפגשי אימון בלבד, היכולות המוחיות השתפרו בלא פחות מ-14 שנה!

    ד”ר רוברטסון וחוקרים נוספים מדגישים שאימון המוח דרך תרגילים כגון סודוקו מדכא או מונע התפתחות של מחלת האלצהיימר וירידה בזיכרון. באוניברסיטת אדינבורו שבסקוטלנד נמצא שהסודוקו מעורר “גנים הישרדותיים” ובעזרתם תאים מוחיים חיים זמן ארוך יותר ומתנגדים למחלות, לשבץ מוחי ואפילו להשפעות של סמים.

    כפי שסיכמו חוקרים באוניברסיטת אוקספורד: “בעבר סברו שככל באדם מתבגר מוחו מאבד תאים, אך כיום ברור שניתן לבנות תאים מוחיים חדשים לאורך כל החיים, אם ממשיכים לאתגר את המוח.” מוח שמקבל אימון קבוע יהיה יותר בריא ויותר יעיל.

     

  • The Short Term Memory Checker

    אתר זה מתמקד באימון היכולת שלנו לשמור בזיכרון כמות מידע הולכת וגדלה לטווח זמן קצר.

    האימון:

    בשלב הראשון מופיעים מספר פריטים. לאחר אחסון הפריטים בזיכרון לחץ על “OK”. אז מופיעים מספר רב של פריטים. מתבקשים לסמן את כל אלו ורק את אלו שהופיעו בשלב הראשון. אם מצליחים עוברים לשלב הבא.

    איך לעבוד?

    מומלץ לפתח שיטות לשיפור הזכירה ולאחר מכן לעשות בהם שימוש ביומיום.

    לדוגמא, מומלץ לאחסן את המידע במוח דרך חושים שונים: הראיה, השמיעה (על ידי אמירת שם הפריט בקול רם), החוש הקינסטטי – תנועתי (על ידי ביצוע תנועה המתארת כל פריט) וכו.

    מומלץ בנוסף לבנות חיבורים בין הפריטים השונים, כמו לחלק אותם לקבוצות, לבנות סיפור ולהיעזר בדמיון.

    כל אחד מאיתנו מאחסן מידע בזיכרון ושולף אותו בדרכים שונות. מומלץ להתנסות בשיטות שונות וכך למצוא מה הכי יעיל.